Nieuws



Kinderen maken Muziek

Sinds 2008 geeft Het Musiater muzieklessen op school. Vanaf vorig jaar is Het Musiater gestart met het geven van muzieklessen op een aantal basisscholen in het kader van de regeling ‘Kinderen maken muziek’ van het Oranjefonds en Fonds voor cultuurparticipatie. De regeling heeft als doel om muziek volledig in te bedden in de school. Bijzonder aan dit project is dat er nadrukkelijk samen wordt gewerkt met de plaatselijke muziekvereniging. Als docent trompettist heeft “Het Musiater” mij destijds gevraagd om aan dit muziekproject mee te gaan werken. Nu was dit voor mij niet helemaal nieuw, omdat ik al jaren muziekprojecten op scholen gedraaid heb. Maar het geven van muziekles op school is toch anders dan de gemiddelde muziekles op een reguliere muziekschool. Als je op een basisschool voor het eerst voor de klas gaat staan met je instrument, zijn de kinderen altijd erg enthousiast. Bij het project “kinderen maken muziek”, laat je samen met twee andere collega’s het instrument zien en horen. Je speelt een leuk liedje en vertelt iets over je eigen instrument. De kinderen mogen daarna allemaal de drie instrumenten even uitproberen om zo toch een indruk te krijgen welk instrument hun het meest aanspreekt. Ze gaan namelijk hierna met hun leerkracht een keuze maken op welk instrument ze gedurende de komende zestien weken les willen hebben. Als er dertig kinderen in een klas zitten betekent dit, dat er dus drie groepen worden gemaakt van tien kinderen. Soms komt het dus voor dat een kind op een instrument gaat spelen wat niet zijn eerste keuze was. Een week later gaan we dan met de kinderen aan de slag om de eerste basisvaardigheden van het instrument te leren. Toen ik dit voor het eerst deed, was deze manier van lesgeven voor mij ook echt wennen. Je hebt opeens niet één of twee leerlingen voor je, maar een groep van acht tot twaalf. Hoe pak je dat aan? Gelukkig is er door, destijds nog hetende, KCG een werkplaats ontwikkeld om muziekdocenten bijscholing te geven. Ook ik heb hier het nodige geleerd, maar zoals wel vaker voorkomt bij leerprocessen, uiteindelijk ga je het diepe in en zal je door ervaring hierin een weg moeten vinden die voor jou en de kinderen goed werkt. Wat mij betreft is dit tot nu toe dan ook wel de grootste uitdaging die ik in mijn carrière als muziekdocent ben tegengekomen. Je bent zoekende naar steeds weer nieuwe methodes om op een leuke manier de kids muziekles te geven, waarbij het ook wel eens voorkomt dat er één tussen zit die niets met muziek heeft. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor en probeer ik mee te gaan met de nieuwe technieken die basisscholen vandaag de dag in hun bezit hebben. Zo heeft elke klas tegenwoordig een digibord. En dat is mooi, want nu kunnen wij liedjes vanaf een website aanbieden, afspelen en met één klik de tekst tevoorschijn halen. Deze manier van muziekles in de klas is een geweldige kans voor kinderen om met muziek in aanraking te komen. De kinderen zelf, leren een instrument bespelen en de leerkracht van de basisschool wordt zo ook bijgeschoold en leert allerlei muziekspelletjes. Als wij na een paar weken de kinderen bij elkaar zetten en ze met de hele groep een orkest gaan vormen wordt het natuurlijk nog leuker. Zo leren de kinderen samenspelen en naar elkaar luisteren. Uiteindelijk werken wij toe naar een paar presentaties voor de andere groepen van school en ouders die uiteraard alles op beeld vastleggen. Vooral dat deel waarbij de muziekdocenten de ouders erbij betrekken door ze bijvoorbeeld mee te laten rappen of dansen, slaat dan goed aan bij de kinderen. Ook heeft “Het Musiater” goede contacten met de verenigingen die wij bij het project proberen te betrekken. Zo maken wij arrangementen voor b.v. een harmonie of fanfare. Deze liedjes worden door de kinderen dan samen met de vereniging tijdens een echt concert uitgevoerd. Op deze manier hopen wij dat kinderen na afloop van een muziekproject zich aanmelden bij een muziekvereniging. Binnenkort loopt dit project ten einde en zal in de regio Rijnwaarden weer de nodige concerten door de schoolkinderen worden uitgevoerd. Voor twee scholen volgt er nog een klein natraject waarbij drie groepen met een bus naar de Jaarbeurs in Utrecht gaan en daar op woensdag 10 juni een mega slotconcert gaan geven met honderden muzikanten tegelijk. Dat wordt natuurlijk super leuk! Wat mij betreft? Ik zou vijftien jaar geleden niet gedacht hebben dat ik als muziekdocent ook voor de klas zou staan. Vandaag de dag is het een dagelijks onderdeel van mijn muzikale vak wat ik met veel plezier uitoefen. Robert Hootsen (docent Het Musiater)

Plaatje Plaatje Plaatje

gepost op: do 26-03-2015 12:49
568 keer gelezen


Nieuwsoverzicht